Michaël Pektor (red) – De terugkeer van de melkbrigade (Bouillon!)


Milleke Melleke Mol – De terugkeer van de melkbrigade
Eddie Niesten en Michaël Pector (redactie)

BB

‘Milleke Melleke Mol, doe het melkglas nog eens vol!’ Deze slagzin, bedacht door kinderidool en tv-presentator Nonkel Bob, zou deze dagen weinig indruk maken op het kleine grut dat zweert bij een dieet van Nintendo en fluofrisdranken. Tijdens de late jaren 1950 was jong en oud in de ban van ‘het witte wondervocht’. Tenminste, dat vertellen de redacteuren van dit nostalgische verjaardagsboek, Eddie Niesten en Michaël Pector, ons.
Vijftig jaar geleden zag de Belgische Melkbrigade het daglicht. Haar aanpak en activiteiten leken sterk op die van de Nederlandse tegenhanger, de Brigade der Melkwegvaarders, of kortweg de M-Brigade. De grote zuivel- en melkplassen van de jaren 1950 en 1960 doemden op aan de einder, dus de bevolking moest meer zuivel consumeren. Bekende Belgen als weerman Armand Pien, zanger Jacques Brel en wielrenner Rik Van Looy wierpen zich op als melkambassadeurs. Dit leuke, licht nostalgische boek laat ons terugblikken op een periode waarin voedselanalyse nog niet zo wetenschappelijk was als nu. De Melkbrigade pakte uit met reclameslogans die nu hallucinant lijken. Brel, een notoire kettingroker, scandeerde ‘tien sigaretten + één liter melk = gezondheid’. Van Pien weet men inmiddels dat hij een hekel had aan melk. Andere notabelen durfden wel eens een scheutje gin of rum aan de melk toevoegen, die ze in de zorgeloze reclamespots aanprezen. ‘Milleke Melleke Mol’ is een nostalgietrip vol oer-Vlaamse verhalen over ‘meneer pastoor’ en stevige ‘koebeesten’. Mooie, vaak hilarische, foto’s uit de tijd van toen.

Kathy Mathys

Uitgeverij: Borgerhoff Lamberigts
ISBN: 9789089310538
Prijs: 19,95 €