Todd Hasak-Lowy – Gevangen (De Standaard)


Woeste wereldverbeteraar

Hollywood-scenarist Daniel Bloom broedt op een riskant wraakverhaal. Valt geweld ooit goed te praten? Dat vraagt Todd Hasak-Lowy zich af in zijn explosieve debuutroman ‘Gevangen’.

Kathy Mathys

Hoe zou de wereld eruit zien zonder machtswellustige politici, omhooggevallen dictatoren en al te hebberige top-CEO’s? Zijn we niet beter af zonder hen? Zelfs de meest nobelen onder ons fantaseerden wel eens over een plots en onfortuinlijk einde voor George W. Bush. Toch zouden weinigen die duistere gedachten omzetten in de praktijk. Scenarist Daniel Bloom heeft zich gespecialiseerd in wraakfilms en het idee voor een script, waarin de groten der aarde worden omgelegd, laat hem niet los. Bloom bedenkt variaties op het vertrouwde kat-en-muisspel van sluipschutter en FBI-agent. Hij laat de agent en de moordenaar samen koffie drinken, waarbij de agent twijfelt of hij de schutter dient te arresteren. Immers, de moordenaar is bezig met een handige opruimactie.
Bloom is een obsessief werkbeest dat zich in zijn project verliest en niet merkt dat zijn peperkoekenhuisje in de heuvels van Hollywood uit elkaar dreigt te vallen. Vrouw Caroline is Daniels zielige writer’s block – die hij bevecht met liters drank en repen chocolade – grondig moe. Voor zoon Zack is Daniel niet meer dan een occassionele teamgenoot bij een obscuur balspel. Daniels creatieve dipje verdiept zich tot een existentiële crisis. Hij vraagt om advies aan een excentrieke rabbijn, die hem achtereenvolgens drugs en een trip naar Israël aanraadt.
Daniel en Caroline zijn gelegenheidsjoden, voor wie synagogebezoeken zich beperken tot de voorbereidingen van Zacks bar mitswa. Een minder geïnspireerd schrijver dan Hasak-Lowy zou Daniel tot inkeer laten komen in het Heilige Land. Hasak-Lowy kiest niet voor de gemakkelijkste oplossing: van kant-en-klare spirituele reiniging is hier geen sprake. Hasak-Lowy die Hebreeuwse literatuur doceert en de bijbel goed blijkt te kennen, laat zijn geslagen held zelfs niet in de buurt van Jerusalem komen. Wat hij wel voor u in petto heeft, hou ik liever geheim.
‘Gevangen’ is een pittig debuut dat begint als een satire op het Hollywood-circus en via heel wat bochtenwerk uitmondt in een verhaal dat zowel intiemer als trager aandoet. Hasak-Lowy lijkt gemengde gevoelens te koesteren voor het Hollywood-gebeuren. Hij drijft de spot met de vaak rampzalige scenario’s die er groen licht krijgen. Toch brengt hij ook een hommage aan het scenariogenre: ‘Gevangen’ zit vol slimme en grappige dialogen, zoals die tussen Bloom en zijn agent.
Naar verluidt identificeerde Hasak-Lowy zich sterk met de naar wraak smachtende Bloom. Misschien doet ‘Gevangen’ daarom zo overtuigend aan, ondanks de onwaarschijnlijkheden in het verhaal. Hasak-Lowy stelt prangende vragen over geweld en geweten zonder de prekerige toer op te gaan. Zijn roman over ‘het goede doen’ houdt zich ver van Bond-zonder-naam-wijsheden. ‘Gevangen’ is een vlot geschreven, grappig debuut, dat op ongedwongen wijze heel wat dieper graaft dan het gemiddelde Hollywoodscript.

***

Todd Hasak-Lowy – Gevangen, Anthos, Amsterdam, 377 blz., 19,95 €, oorspronkelijke titel: Captives.

Live interview met Todd Hasak-Lowy op 14 mei, De groene Waterman, Antwerpen, 20u
Info & reservatie: www.borderkitchen.nl